Wednesday, September 2, 2009

Doa Nabi Yunus

Doa Nabi Yunus semasa terperangkap di dalam perut Ikan Nun. لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ “LAA ILA HA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ DZALIMIIN” Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim." SURAH AL-ANBIYAK(21):87 Disini nak share 2 pengalaman & kelebihan doa diatas dgn u all:- 1. Kjadian ni berlaku pd thn lepas, Asyraaf mmg suka main manik tasbih, dia pon main bwh meja same dgn Mardhiah la...Nenek mmg nampak la dia main. Dia terdgr suara Asyraaf menangis tp dia ingat tu biasa la gaduh dgn kakak. Slps Mardhiah pg sekolah, Nenek solat zohor, then baru dia ingat pasal manik tasbih...dia pun ty Asyraaf. Dia lihat manik tasbih dh putus, berselerakkan bwh meja..gabra la kjap. Asyraaf tunjuk hidungnye..masyaallah, ada manik dlm hidungnye..langsung dia x tangis plak..punyala lama benda tu t'sekat ...ya allah, nenek pon mengelabah..dia gegas minta tolong pak cik Kassim minta antar kat klinik kerajaan kat bwh...diorg kata x leh kluakan kena bwk ke HUKM, mak apa lg..x tau nk buat apa sbb dia ingat mesti ada kad br blh bw ke HUKM, dia nk call aku suruh blk nk bw abg ke HUKM la... (masa tu aku kat ofis, dh dpt call dr anak pak cik Kassim, punyala aku risau, x tau nk kata, berjurai airmata masa tu gak, mcm2 pikir masa tu..mmg nk pack & inform bos nk blk emergency) Tiba2 ntah camne Nenek teringat akan doa nabi Yunus nie, so dia tekan btg hidung abg supaya manik tu x msk kdlm ..dia baca doa tu, x semena2 tersembul manik tu klua sendiri..alhamdullillah selamat....mak pon call aku bgtau dh ok... 2. Semasa nak bersalin kan Arsyad, mak pesan baca doa ni masa tgh sakit meneran tu, aku siap salin doa tu atas kertas & pegang sepjg dlm labor room tu...mmg betul aku hanya baca doa tu & ayat2 pendek yg lain, alhamdullillah mmg mudah sgt bersalin... Selain tu, bacala doa nie sekiranya mengalami apa2 kesulitan & kesukaran atau blh dbuat amalan harian.Insyaallah, Allah sentiasa berada dsisi kita semua..

1 comment: